QUESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU
- ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Sí, sempre i quant aquest
progrés es posi a disposició de la societat per tal de millorar-la i
facilitar-ne aspectes com la qualitat de vida, l’accés a l’educació, o la
competitivitat comercial i econòmica amb la resta de països. És a dir, si el
progrés i coneixement serveixen per avenços mèdics (pròtesis, aparells
diagnòstics...), per facilitar l’accés als aprenentatges (pissarres digitals,
Sistemes Alternatius i Augmentatius de comunicació...) per millorar el
rendiment de maquinaria industrial, o del desenvolupament del I+D del país i
facilitar-ne les relacions amb la resta.
- ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
En realitat sóc de les que
creu que la neutralitat és una utopia, ja que en tot moviment o acció que
emprèn una persona o entitat s’hi troben, ja sigui de manera conscient o
inconscient, interessos del propi individu o col·lectiu en relació al seu bagatge
cultural i tarannà i les noves tecnologies no en són una excepció.
- Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment
Hi estic bastant d’acord
ja que en el meu àmbit de treball he estat treballant per projectes amb els
alumnes i les TIC em van ser indispensables en tot el procés, i a més
actualment les pissarres digitals a les aules, i el llibres digitals amb els
seus recursos ajuden molt a facilitar l’accés a l’aprenentatge i a motivar
l’alumnat.
- ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
L’avenç continu de les
noves tecnologies i la seva implantació en la vida quotidiana de la majoria de
ciutadans, tant a nivell professional com personal, així com la facilitat
d’accés a tot tipus de comunicació i informació d’arreu del món en temps real,
el que ha suposat la globalització del món.
- Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
Per mi la Tecnologia
Educativa és el compendi d’artefactes tècnics així com els coneixements que
s’hi relacionen que s’utilitzen com a suport per a la educació.
L’objecte d’estudi de la
tecnologia educativa és fer arribar a tots els involucrats en la educació els
coneixements i eines necessàries en relació a les noves tecnologies per tal de
poder-los utilitzar en el seu benefici.
- Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
Transmissió de
coneixement: Aprendre les comarques de Catalunya d’un mapa polític de
comarques.
Construcció de
coneixement: Realitzar una investigació sobre què és una comarca demanant als
alumnes el què saben sobre les comarques, si coneixen la seva comarca o alguna
altra d’un lloc on estiuegin o tinguin
familiars i a partir d’aquí anar investigant amb l’ajut de les famílies i internet,
per acabar construir el seu propi mapa de comarques.
- Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Estic totalment d’acord
amb la premissa, qualsevol cosa per ser entesa requereix d’un context que
l’emmarqui, de fet tot i tothom està vinculat a un context que li dona sentit,
a partir del qual construeix els seus mapes de coneixement i que li son
imprescindibles per tal de poder recuperar i explicar un coneixement adquirit.
- ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Sincerament no, ni tants
sols m’he plantejat el fet de que aquestes opcions es poguessin realitzar.
- Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
No és el meu primer
semestre en la UOC, però reconec que no tinc un gran domini de tots els
recursos i possibilitats que ofereix el campus, ja que el meu temps és força
limitat i només m’he espavilat a defensar-me per poder realitzar les PAC i
enviar-les, per tant no tinc ni idea de que seré capaç de fer pel meu compte i
sincerament no acostumo a utilitzar hipervincles mai i no tinc clar a què es
refereix amb apunts digitals.
- Situa’t de 0 a 10 (0 gens
d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa
és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 4
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i
consultors: 5
TC1) Els professionals de l’educació han de ser
competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del
coneixement : 10
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la
qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 2
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat
d’aprenentatge: 7
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores
amb poc benefici personal: 4
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs
consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 5
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim:
5
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts
als alumnes: 7
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social:
9
Mapa de conceptes
- Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
Tot el que he redactat al
llarg d’aquest qüestionari està relacionat amb els meus coneixements previs, o
com a mínim per allò que entenc que se’m demanava a partir de les meves
creences i experiències sense utilitzar cap mena de font externa on consultar
possibles dubtes, ara bé, no estic segura de la veracitat o adequació d’aquests
en relació a allò que s’esperava, per tant no crec que els defenses a capa i
espasa, i per suposat que crec que poden canviar el meus esquemes en un futur
proper, això és el que m’acostuma a passar quan aprenc coses sobre les que no
en tenia gaire idea.
Conclusions
Crec
que les noves tecnologies de la informació i la comunicació obren un ventall de
possibilitats molt ampli en qualsevol àmbit i l’educació no n’és una excepció,
raó per la qual és important que tan els docents com els aprenents les coneguin
i les sàpiguen utilitzar.
No tinc gaire clar que hagi estat capaç de donar
una resposta adequada a allò que se’m demanava, ni de tenir els coneixements
previs necessaris per realitzar un treball acurat, raó per la qual crec que
m’hauré d’espavilar molt.
ًWebliografia
No n’he fet servir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada